שמונה אסטרטגיות להצלחה של ילדים של ילדי ADHD
עפ"י What to Do and Why, Sharon K.Weisss, M.Ed.
התנהגותם של ילדי ADHD מהווה אתגר לא פשוט עבור הורים.
מי שאינו מכיר את הפרעת הקשב והריכוז סבור כי היא באה לידי ביטוי כאשר הילד נכנס למסגרת לימודית, ואינו מודע לכך שאותם האספקטים המפריעים לילדים ללמוד באים לידי ביטוי גם בבית ולא רק משום האימפולסיביות.
לילדי ADHD אספקטים התנהגותיים המשפיעים על חיי היומיום בבית. חוסר היכולת להתארגן במרחב ובלוח זמנים גורמים לילדים לא להיות מוכנים בזמן, בלי יכולת לארגן את חפציהם ברמה שמעוררת כעסים בלתי פוסקים.
יש ביניהם בעלי יכולת ביצוע התואמת את גילם אולם קשה להם לעשות את מה שהם כבר יודעים. לא פעם חסרה להם היכולת לדחות סיפוקים והם פועלים מתוך ראייה לא נכונה של המציאות.
אספקטים אלו פוגעים בחיי המשפחה ויוצרים קונפליקטים אינסופיים בין ההורים לילדים.
כיצד תגרמו לשינוי התנהגותי אצל ילדי ADHD ?
« למדו ככל שתוכל על הפרעת הקשב והריכוז.
« הסתכלו לטווח רחוק – עצרו בכל אירוע לחשוב מה חשיבותו לטווח רחוק. כיצד תשפיע תגובתכם לאירוע על תוצאות עתידיות.
« התרכזו בכאן ועכשיו – התקדמות באה בצעדים קטנים, לעיתים קטנים מאד. הגדירו מה תוכלו לעשות היום ומה הילד ילמד מכך. הצעדים הללו יחזקו את תחושת המסוגלות בעתיד.
« נתחו את המצב מתוך פרספקטיבה של הלקות – בשלות חברתית לא תואמת את הגיל, אימפולסיביות, חוסר ארגון, זמן ועצמאות הם חלק מהאספקטים שמשפיעים על התנהלות יומיומית.
« הכינו תכנית לשיפור ההתנהגות בהתאם לצרכי הילד – הגדירו בברור מה ההתקדמות הרצויה ושימו דגש על כל שיפור קטן ככל שיהיה. כך תימנעו את הצורך בתשומת לב להתנהגות שלילית.
« היו פרו-אקטיביים – הקדימו תכנית לאירוע. אל תחכו למשבר שיגיע, הכינו עצמכם לתגובות רצויות לפני שתיתקלו בהתנהגות לא רצויה.
« הקפידו על שגרה אתה הילד יכול להתמודד, עם עזרה מצידכם.
« שאלו את עצמכם "מה אתם רוצים שהילד יעשה?" במקום לשאול מה הוא עושה. אם התשובה לשאלה אינה ברורה לכם אין סיכוי שהילד ידע.
גב' שרון וויס, יושבת ראש הכנס ה-22 של ארגון CHADD - children and Adults with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder מציעה:
אסטרטגיות להצלחה של ילדי ADHD:
1. הפכו את הילד לשותף לתהליך ולהתקדמות – כך ילמד מה עוזר לו להתקדם.
2. בחרו כל פעם נושא אחד לשינוי – עבדו על פי סדר עדיפויות.
3. היו ריאליים בבחירת מטרות – מתנו את הציפיות שלכם. שינוי אינו קורה בן לילה. גישה מעשית רואה שיפור כאשר יש ירידה בתדירות ההתנהגות השלילית, במידת העוצמה שלה או במשך הזמן שלה.
4. שימו לב לכל התקדמות – למדו לזהות כל מגמה של שיפור, קטן ככל שיהיה. אל תיתנו לאירוע אחד להפוך לאירוע המרכזי של היום.
5. נתחו כל התקדמות והסיקו מסקנות לגבי גורמי ההצלחה, יישמו את מה שלמדתם בהמשך.
6. מדדו התקדמות בעזרת זיהוי מגמות.
7. היזהרו לא להרים את הרף מהר מדי – חכו לפחות שבועיים לפני שאתם מציבים מטרה חדשה.
8. דאגו לתת התייחסות גדולה יותר להתנהגות חיובית מאשר להתנהגות שלילית.
טעויות נפוצות של הורים ומחנכים:
Ø הצבת מטרות לא ריאליות שאינן בנות השגה עבור ילדי ADHD – טעות זו נובעת מהמחשבה מה הילד היה צריך להיות.
Ø הטלת עונשים – עונשים אינם גורמים לשינוי התנהגותי של ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז משום שאינם מלמדים אותם דרכי התנהגות חילופיות. עונשים עשויים להפסיק את ההתנהגות השלילית לזמן קצר ואילו חיזוק התנהגות חיובית מלמדת כלים להתנהגות נאותה.
Ø קביעת חוקים מרובים – ילדי ADHD נוטים לא לזכור עודף אינפורמציה, עדיף לקבוע מספר מצומצם של חוקים אותם יצליחו לזכור ולקיים.
Ø קביעה כי ההתנהגות השלילית היא מרידה בהורים – ההתנהגות של הילד אינה נגדכם. פרשנות כזו תגרום לכם להגיב למעשה ולא להיענות לצרכים.
הורים ומחנכים רבים מתלבטים בשאלה כיצד יגיבו ילדים אחרים שאינם לקויי קשב וריכוז ליחס השונה שמקבל ילד שלוקה בהפרעה.
מניסיוני החינוכי, ילדים מקבלים ומבינים שלא תמיד היחס צריך להיות שווה לכולם.
לטענתה של גב' שרון וויס אם תתייחסו לילדי ADHD כאילו אין להם לקות תגרמו להם נזק, אם תתייחסו לילדים שאינם בעלי הפרעת קשב כאל ילדי ADHD הם רק ירוויחו מכך.
המחקרים, עפ"י גב' שרון וויס, מעידים כי לאימון הורים השפעה מבורכת על מבנה ההתנהגות של ילדים ADHD בכך שהיא מפחיתה התנגדויות והפרעות התנהגות.
משפחות שעברו אימון משפחתי מדווחות על ירידה בכמות הקונפליקטים בין ההורים והילדים. יתרה מזאת, ההורים והילדים מדווחים על שיפור משמעותי באיכות חייהם.
ציפי קוברינסקי פיתרונות אסטרטגיים לליקויי למידהמפתחת מודל האימון "להפוך את כיוון הספירלה" שהוצג בכנס שניידר מאי 2008 http://www.zipi-coach.co.il
>